Przez Utah i Nevadę - część II

SONY DSC

W dzisiejszym wpisie kontynuuję opis wycieczki do Utah i Nevady. Tutaj możesz przeczytać pierwszą część.

Czwartek, 3.10.2013 – trasa

Znad jeziora Angel Lake wracamy do autostrady I-80 i po około 50-ciu milach zjeżdżamy nad wyschnięte słone jezioro Bonneville Speedway. Do miejsca zaznaczonego na mapce prowadzi normalna asfaltowa droga, na końcu której niektórzy zjeżdżali i wyżywali się na własnym pojeździe (przestrzeń jest ogromna, a sól jest gładka i wygląda na wyschniętą), ale jest to nierozsądne. Trasa wyścigowa jest tylko małą częścią słonego jeziora i jedyną sprawdzoną, na której można bezpiecznie jeździć. Co prawda nie widziałam znaków, że wjeżdżanie na jezioro jest nielegalne, ale czytałam że ludzie często się zakopują, a wyciąganie ich słono (jak przystało na słone jezioro) kosztuje. Stamtąd udaliśmy się do Salt Lake City, w którym główną atrakcją jest zwiedzanie kompleksu budynków Mormonów – Temple Square. Później wybraliśmy się na wyspę do Antelope State Park, gdzie przy drogach pasą się antylopy i bizony. Obiad gotowaliśmy na butli gazowej, a zakupy robiliśmy dnia poprzedniego, dlatego w ten dzień wyszła niewielka kwota na wyżywienie. Na koniec dnia pojechaliśmy drogą na południe i przenocowaliśmy w motelu Motel 6 w mieście Nephi.

Miejsca

Bonneville Speedway – wyschnięte słone jezioro z torem wyścigowym, na którym pobijane są rekordy prędkości. W okresie letnim odbywają się tu różne imprezy otwarte dla publiczności. W szczególności czasem zdarza się okazja do osobistego wzięcia udziału w wyścigu. Znalazłam w internecie informację, że takie zawody odbywają się po jednym w miesiącu sierpniu, wrześniu i październiku, a wjazd kosztuje $75, ale nie jest to informacja sprawdzona i może być nieaktualna.

SONY DSC

Temple Square – kilkanaście budynków zajmowanych przez Mormonów, z których większość można zwiedzić (za darmo), w tym wielka sala koncertowa, aula, budynek biurowy, muzeum, biblioteka, centrum konferencyjne. Świątyni Salt Lake Temple nie można zwiedzać, ale jej makieta znajduje się w South Visitor Center. Ładne wnętrza zobaczymy w Joseph Smith Memorial Building, można też wjechać windami na górę, gdzie znajduje się restauracja oraz „punkty widokowe”. Tam też otrzymaliśmy ulotkę z mapką, ale pewnie rozdają je także w innych miejscach. W Church Office Building także da się wjechać na górę, żeby zobaczyć panoramę okolicy, ale tylko o określonych godzinach. Budynek wygląda w środku jak typowy biurowiec i nie sprawia wrażenia, że można do niego wchodzić jak się nie jest pracownikiem, ale nie należy się przejmować. Na dole jest recepcja, w której można się dowiedzieć gdzie i o której należy być, żeby wjechać na górę.

Antelope State Park – wyspa na zachód od Salt Lake City o bogatej faunie. Możemy spotkać bizony, antylopy i inne jeleniowate, których tłumaczenia nazw się nie podejmę. Oprócz tego różnorodność gatunków ptaków, a jak ktoś ma szczęście (albo właśnie nie ma) to żyją tam także kojoty, rysie i borsuki. Dostępny kemping i dużo szlaków, na które można się wybrać pieszo, konno lub rowerem. Podobno konie można wypożyczyć we Fielding Garr Ranch na południu wyspy, ale nie wiem czy to informacja aktualna.

Motel 6 – pokoje wyglądały istotnie lepiej od pozostałych dwóch, w których nocowaliśmy podczas tej wycieczki, może dlatego że to sieć moteli (a może był właśnie po remoncie?). Dla nas mankamentem był hałas z innych pokoi (cienkie, niewyciszone ściany), przy czym niestety w Kalifornii wiele budynków ma ten problem.

Parking w Salt Lake City $4
Motel 6 $50.27
Wstęp do parku Antelope $10
Paliwo $73.34
Wyżywienie $1.68

Piątek, 4.10.2013 – trasa

Drogą numer 6 dotarliśmy do miasteczka Ely, w którym zatrzymaliśmy się, żeby zwiedzić muzeum kolejowe Nevada Northern Railway Museum. Nie było dużo zwiedzania, ale straciliśmy trochę czasu, bo bileterka kazała nam czekać pod zamkniętymi na kłódkę drzwiami na kogoś, kto miał je otworzyć i nas oprowadzić, tylko zapomniała poinformować go, że ma przyjść. Na południe od Ely wstąpiliśmy do parku Ward Charcoal Ovens State Historic Park, w którym stoi kilka pieców do produkcji węgla drzewnego. Drogą numer 318 dojechaliśmy do początku Extraterrestrial Highway, która znana jest z częstych zgłoszeń o widzianym UFO. Przed wjazdem na autostradę natknęliśmy się na znak w stylu „150 miles no gas”, musieliśmy więc wrócić do pobliskiej miejscowości na stację benzynową. W połowie autostrady znajduje się jedyny motel w okolicy – Little A’le’Inn, w którym przenocowaliśmy, jako że spanie „na dziko” obok amerykańskiej bazy wojskowej mogłoby nie być mile widziane.

Miejsca

Northern Railway Museum – do zwiedzenia był właściwie jeden budynek, w którym wytwarza się części i naprawia historyczne pociągi (do pozostałych nie było wolno wchodzić). Stoją w nim ogromne lokomotywy, które można obejrzeć z zewnątrz. Pan ciekawie opowiadał, przy czym słownictwo było dość zaawansowane. Oprócz zwiedzania, muzeum oferuje przejażdżki historycznymi pociągami w wyznaczonych terminach od kwietnia do grudnia.

SONY DSC

Ward Charcoal Ovens State Historic Park – sześć dużych historycznych pieców w kształcie ula, kemping, szlaki piesze oraz górsko-rowerowe i narciarskie (tak przynajmniej twierdziła ulotka, nie zwiedzaliśmy okolicy).

Extraterrestrial Highway – „pozaziemska autostrada”, czyli droga stanowa nr 375 w Nevadzie. Przechodzi koło bazy wojskowej Area 51 (znana z wielu teorii konspiracyjnych oraz filmów o UFO) oraz poligonu Nevada National Security Site, gdzie testowana jest broń nuklearna. Jest to najbardziej znane wśród poszukiwaczy UFO miejsce na świecie.

Motel Little A’le’Inn w Rachel – pokoiki małe, z łączoną łazienką (jedna łazienka z dwoma wejściami z różnych pokoi), wspólny salon z telewizorem i kuchnia. Wszędzie wiszą zdjęcia z domniemanym UFO. Wszystko to zorganizowane zostało w kilku dużych przyczepach. W kolejnej jest barek/restauracja w klimacie UFO. Znajduje się tutaj również pomnik/kapsuła czasu ufundowana przez producentów filmu „Dzień niepodległości” czekająca na przybyszów z innych planet.

Wyżywienie $22.49
Wstęp do muzeum $10
Wstęp do parku $7
Nocleg w motelu $47.25
Paliwo $48.45

Sobota, 5.10.2013 – trasa

Ostatniego dnia jechaliśmy już prosto do domu, bez zwiedzania. Przejeżdżaliśmy jedynie przez Yosemite National Park, ale nie zatrzymywaliśmy się w nim. W sumie to nawet nie było wolno, bo z powodu „government shutdown” park był zamknięty, ale przynajmniej za przejazd nie musieliśmy płacić.

Paliwo $50

Parking $4
Zakupy (np. butla gazowa) $32.74

Razem: $473.69

Uwaga – suma nie uwzględnia kosztów wynajmu samochodu albo zakupu sprzętu (np. śpiworów).

7 przemyśleń nt. „Przez Utah i Nevadę - część II

1. Zdjęcia „powalają” Do tekstu z pewnością wrócę, bo warto coś więcej wiedzieć o tym niewyobrażalnie wielkim kraju. U nas nie ma Mormonów, a szkoda!!!!

1. A to coś nowego, albo ja nic nie wiem na temat Mormonów w Polsce.
        Czy mogę zostać oświecona w tej materii? Gdzie i jak liczni? Mam nadzieję, że nie naruszam z ciekawości jakiejś tajemnicy!!!
        Będę wdzięczna za OŚWIECENIE!
        Sia

2. Z tablic informacyjnych można uczyć się „amerykańskiego” – na żywca!!! Super sprawa!!! Właśnie tak powinna, wg mnie, wyglądać nauka angielskiego, a nie tylko „present” (prezent), „past” (pas), „future”(fju…) masakra, bo jak do ciebie „gadają” tubylcy to i tak nic nie rozumiesz.

3. Mormonów jest sporo, w Szczecinie otrzymaliśmy od nich książki, mój klient także opowiadał mi o niezwykle licznej grupie na Śląsku, także jest ich stosunkowo dużo, to tylko w zakresie miejsc, gdzie my mieszkaliśmy bądź prowadziliśmy kampanie, więc tyle możemy skomentować, mam nadzieję, że zdobyte informacje ułatwiom w procesie oświecenia! ;)

1. Oooooogromnie dziękuję za oświecenie w sprawie obecności Mormonów w Polsce. A nie tak dawno byłam pewna, że w Polsce nie ma Mormonów!!
      Czy Niepewność jest li tylko przeciwieństwem Pewności?