Przygotowania do przeprowadzki

Obiecałam, że zamieszczę informacje na temat spisywania dobytku oraz przygotowań przed pakowaniem do kontenera, więc dziś właśnie o tym.

Przygotuj się do spisywania

Pisałam już wcześniej o podziale dobytku na część, która płynie kontenerem oraz to, co zabieramy ze sobą. Przed rozpoczęciem inwentaryzacji dobrze jest oddzielić rzeczy do bagażu lotniczego, podzielić je na bagaż podręczny i rejestrowany, a następnie sprawdzić czy ze wszystkim się mieścimy – zarówno jeśli chodzi o wymiary bagażu, jak i o jego wagę. Najlepszym i najwiarygodniejszym sposobem jest oczywiście zapakowanie walizek, zapięcie i zważenie. My tak zrobiliśmy, ale wyobrażam sobie, że nie każdemu się będzie chciało.

W bagażu podręcznym muszą się znaleźć wszystkie ważne dokumenty oraz wartościowe przedmioty. Prawo jazdy, karty kredytowe, biżuteria, laptop, drogi aparat fotograficzny itd. – pamiętaj, że bagaż rejestrowany może dotrzeć z opóźnieniem, zostać zgubiony albo zniszczony. Niektóre przedmioty są nie do zastąpienia, a nawet gdyby, to taki bagaż jest ubezpieczony tylko do określonej kwoty, którą w dodatku zapewne trudno będzie odzyskać w całości – LOT na przykład na swojej stronie internetowej informuje, że musimy mieć rachunki na zawartość walizki! Tak więc wszystko co jest dla Ciebie cenne lub niezbędne do bezproblemowego przeżycia zaraz po przyjeździe, koniecznie włóż do bagażu podręcznego.

Bagaż rejestrowany to pozostałe rzeczy, których będziemy potrzebować zanim nasz kontener przepłynie pół kuli ziemskiej (kontener Warszawa-San Francisco płynie 6-8 tygodni). W zależności od tego czy przez cały ten okres będziemy mieszkać w całkowicie wyposażonym mieszkaniu, czy od razu w mieszkaniu docelowym (w USA wynajmowane są zazwyczaj mieszkania nieumeblowane), chcemy wziąć ze sobą inne rzeczy. Upewnij się co do wyposażenia Twojego mieszkania. Spakowanie się ułatwi także wcześniejsze zaplanowanie ewentualnych wycieczek i sprawdzenie prognozy pogody. Temperatura 26°C w Kalifornii nie oznacza, że w Utah nad ranem (może planujesz wypad na kemping) nie będzie poniżej zera!

Pamiętaj, że niektórych rzeczy nie wolno przywozić do USA albo musisz wykazać je w deklaracji celnej. Z tych mniej oczywistych: ograniczenia na produkty rolne i zwierzęce oraz duże kwoty (powyżej $10.000) wymagające wypełnienia dodatkowego kwestionariusza.

Spisywanie dobytku

Po pierwsze – oprócz listy, którą dostarczasz firmie przewozowej, powinieneś zrobić drugą z zawartością bagażu lotniczego. Bez „opisu bagażu wraz z wykazem zawartości i wyceną” (cytat ze strony lot.com) będą problemy z wypłatą ubezpieczenia za utracony lub zniszczony bagaż. Spisz sobie chociaż mniej więcej co było w walizkach.

Podczas spisywania przedmiotów do przewozu oraz ich wyceniania może się okazać, że o czymś zapomniałeś albo chcesz jeszcze coś dokupić. Poinformuj konsultanta o dużych albo niestandardowych wymiarów przedmiotach, których nie widział podczas wizyty (patrz poprzedni wpis). Jest to ważne, ponieważ konsultant wyliczył już ile i jakie pudełka będą potrzebne do pakowania.

Spisywanie trwa naprawdę dużo czasu, a wycenianie jeszcze więcej, więc zapewne nie uda Ci się zrobić tego w jeden dzień. My, aby się nie pomylić, spisywaliśmy pomieszczenie po pomieszczeniu i od razu odkładaliśmy rzeczy, które miały zostać, w jedno wyznaczone miejsce. Koniecznie pilnuj wskazówek, które otrzymałeś od firmy przewozowej – niektóre rzeczy mogą być wyceniane zbiorczo, a inne muszą być oddzielnie. Suma zbiorcza też nie może przekraczać określonej kwoty, więc dziesięciu par drogich butów nie wpiszesz w jednej linii. Podziel rzeczy danego typu (np. spodnie) na tańsze i droższe i wyceń te grupy osobno. Dzięki temu, jeśli coś się stanie z rzeczą droższą, otrzymamy zwrot wyższej kwoty, a nie kwoty średniej. Przykład: wyceniliśmy spodnie markowe na 250zł sztuka, a pozostałe na 100zł sztuka. Mamy po 5 sztuk spodni każdego typu, więc wycena tych pierwszych to 1250zł, a tych drugich 500zł. Przy takim podziale otrzymamy w razie czego zwrot 250zł za parę spodni markowych. Przy wycenie łącznej, czyli 1750zł za całość, otrzymamy tylko 1750/10=175zł.

Ostatnie przygotowania

Mamy spisany i wyceniony dobytek do ubezpieczenia, ale to jeszcze nie wszystko. Kilka dni przed planowaną wizytą firmy przeprowadzkowej powinniśmy zacząć się przygotowywać, aby wszystko poszło sprawnie i nie było niespodzianek. Niektóre rzeczy możemy zrobić wcześniej, a niektóre dopiero dzień przed pakowaniem dobytku. Oczywiście nie wszystkie punkty muszą dotyczyć Twojej sytuacji, a innych może brakować. Sam musisz się zastanowić czy nie posiadasz jeszcze czegoś wymagającego przygotowania. W szczególności my nie braliśmy praktycznie żadnych mebli, nie mamy dzieci, nie mieliśmy dużej liczby rzadko używanych przedmiotów w komórce/garażu/piwnicy.

  1. Wszelkie znaczące dane z dysków komputera/sieciowych/innych skopiuj i zabierz ze sobą do samolotu.

  2. Powyjmuj z urządzeń baterie, które mogą wylać (uwaga: zegary lepiej wtedy odwrócić, bo wskazują złą godzinę, a człowiek jest przyzwyczajony do tego, że jeden zegar źle chodzi, a nie wszystkie naraz, więc jest to dezorientujące).

  3. Będzie szło sprawniej, kiedy ekipa pakująca będzie miała dużo miejsca. Muszą się pomieścić zarówno spakowane już pudła, jak i wielki zwój folii bąbelkowej. To, co ma zostać, przenieś w miarę możliwości w jedno miejsce.

  4. Przedmioty, które zostają a nie mogą zostać przeniesione w jedno wyznaczone miejsce, oznacz – na przykład samoprzylepnymi karteczkami z napisem „Stop”.

  5. Umyj naczynia, opróżnione słoiczki na przyprawy itp., żeby były gotowe do wzięcia.

  6. Wysusz czajnik i zrób ostatnie pranie na tyle wcześnie, żeby zdążyło wyschnąć.

  7. Jeśli nadal posiadasz samochód, sprawdź czy nic nie zostało w bagażniku albo schowkach.

  8. Wypastuj/zaimpregnuj buty i wypchaj je papierem, dzięki temu się nie zniszczą i nie zdeformują.

  9. Przygotuj wymagające szczególnych działań przedmioty. Nie wiem jakie Ty posiadasz, ale dla zobrazowania – ja miałam obrazki malowane farbą żelową na szklanych antyramach. Farba ta nawet po kilku latach delikatnie się „klei”, więc dla pewności owinęłam je folią spożywczą. Osoba pakująca mogłaby się nie znać i zniszczyć obrazki pakując je najpierw w papier.

Pytania, uwagi i komentarze, a także propozycje tematów następnych postów mile widziane!

2 przemyślenia nt. „Przygotowania do przeprowadzki

  1. musiałam przypomnieć sobie tabliczkę mnożenia, aby napisać komentarz!!! jaki numer!!!
    Dobry materiał na poradnik „Przeloty i nie tylko” dzięki!!!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


9 × = siedemdziesiąt dwa

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>